متن استاتیک شماره 70 موجود نیست
مقدمه:
تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد از مهمترین عناوین مورد توجه در برنامه توسعه پایدار می باشد. تربیت پزشکان از رسالتهای مهم دانشگاه های علوم پزشکی است. پزشکان و پیراپزشکان نه تنها بایستی دانش کافی در زمینه سلامتی، بیماری و چگونگی اداره بیمار را داشته باشند، بلکه لازم است توانایی کافی در زمینه مهارت های عملی و نگرشی نیز دارا باشند. برنامه ریزی در جهت کسب توانائی و مهارت کافی در زمینه های فوق از دیرباز مورد توجه بوده است. آنجائیکه تا کنون قسمت عمـده آمـوزش مهارت های عملی و نگرشی بر روی بیمـار انجام می گرفته، پیامدهای نامناسبی را برای بیمار، دانشجو و استاد به همراه داشته است که بعضاً منجر به خسارات جبران ناپذیری نیز گردیده است و توجه به بازنگری در نحوه آموزش در این زمینه ها را الزامی می نماید.
رسالت مرکز:
مرکز آموزش مهارت های بالینی متعهد است محیطی ایمن برای تدریس و فراگیری مهارت های بالینی و ارتباطی ایجاد کند. هدف ما ایجاد مرکزی است تا با همکاری و آموزش بین بخشی، موجبات ارتقاء آموزش مهارت های عملی و نگرشی در دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی را فراهم آوریم و از این طریق، موجبات ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران و خدمت رسانی به ایشان مهیا گردد و همچنین با انجام پژوهش به دنبال طراحی و ارزیابی استراتژی های جدید آموزش و ارزشیابی هستیم تا با کمک آن ها، فراگیری مستقل را ترویج دهیم و موجبات دستیابی به راه های جدیدی در آموزش پزشکی و پیراپزشکی را فراهم آوریم.
هدف:
هدف عمده مراکز آموزش مهارت ها، شبیه سازی یک محیط بالینی است به طوری که بتوان آموزش مهارت های بالینی را کنترل و تمرین کرد. بدیهی است این مراکز فقط مکمل محیط بالینی واقعی هستند و به هیچ عنوان جای آن را نمی گیرد.
برنامه ریزی و آموزش مهارت ها در مـرکز مهات های بالینی مبنی بر چند اصل دانشجـو محوری، آموزش فـعال، بحث گروهی و کارگاهی می باشد. در این خصوص پس از پیشنهاد و تعیین عناوین آموزشی و تهیه طرح درس مربوطه کادر آموزشی تعیین و هماهنگی های لازم جهت برگزاری دوره های آموزشی به صورت کارگاهی به عمل خواهد آمد. کلیه فعالیت های مرکز تا کنون بر همین مبنا بوده است .
فعالیت ها:
آموزش مهارت استنتاج، استدلال و حل مسأله و یادگیری مهارت های ارتباطی و اطلاعاتی.
آگاهی از مقررات و اصول پایه اخلاقی حاکم بر روابط (Ethics) .
تدوین متون علمی از کتب مختلف در زمینه آموزش مهارت های بالینی و Procedure ها.
طراحی و برگزاری ارزشیابی مهارت های عملی به روش آزمون OSCE.
یادگیری مدیریت و برنامه ریزی و کسب مهارت انجام فعالیت در گروه.
آموزش مهارت های ارتباطی، اخذ و نگارش شرح حال و معاینات بالینی جهت دانشجویان پزشکی
برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های عملی نظیر تزریقات، احیاء قلبی ریوی و پروسیجرهای روتین پزشکی
همکاری در برگزاری کارگاه هایی که مجری آنها واحدهای دیگر آموزشی می باشند. نظیر: کارگاه ترک اعتیاد، Evidence Based Medicine، Self Learning، طراحی سوالات چندگزینه ای و ...
تلاش در جهت توسعه مرکز به منظور آموزش دستیاران و سایر دانش آموختگان.
بررسی امکانات و تلاش در جهت راه اندازی آموزش از راه دور DLN .